Noodzakelijke verduurzaming food sector zet door

Steeds meer consumenten vullen hun winkelmandje met diervriendelijk en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. Uit een rapport Monitor Duurzaam Voedsel van het ministerie van Economische Zaken dat het marktaandeel duurzaam voedsel in 2015 is gestegen naar 8%. Omgerekend betekent die een besteding van € 3 miljard aan ‘bewust eten’.

Bewustzijn consument

De consument kiest steeds bewuster haar producten uit. De ecologische verantwoording naar de toekomst speelt zich allang niet meer alleen af bij overheid en bedrijven. Ook de consument omarmt het duurzaamheidsaspect meer en meer.

Staatssecretaris Van Dam: “Steeds meer mensen kiezen bewust voor eten dat beter is voor de natuur, voor dierenwelzijn of voor hun gezondheid. Ook vorig jaar groeide het aandeel duurzaam eten fors. Dat is een belangrijke steun in de rug voor boeren, voedselproducenten en supermarkten die kiezen voor eten dat zo natuurlijk mogelijk wordt geproduceerd. Het laat ook zien dat er volop kansen zijn voor bedrijven die een gezonde toekomst van onze wereld voorop hebben staan.”

Innovatieve voedselproductie

Het bewustzijn van de consument, ondernemer en overheid is nodig ook. De wereldbevolking groeit in hoog tempo. Om de groei bij te benen, moet de industrie in 2050 zo’n 50% meer voedsel produceren dan nu. En de voedselproductie gaat nu eenmaal gepaard met een grote milieuvoetafdruk. In alle schakels, van teelt en verwerking tot transport en verkoop, vindt verspilling, grondstoffenverbruik en vervuiling plaats. Een grote uitdaging waarin oprakende grondstoffen en innovatieve productiemethoden centraal komen te staan.

Keurmerken

Iedereen kent ze wel, het Beter Leven keurmerk of Fair Trade/Max Havelaar. De wirwar aan keurmerken die een product de stempel ‘duurzaam’ meegeven. Toch gaat het niet alleen om het product, maar wordt iedere schakel binnen de foodsector steeds belangrijker. Het gaat er niet meer alleen om of het product duurzaam is, maar dat de complete foodsector actief aan de slag gaat.

Ziet u ook noodzaak?

Bent u zich bewust van de noodzaak om de food sector verder te verduurzamen? Veel bedrijven zijn hier de afgelopen jaren al mee aan de slag gegaan en hebben bijvoorbeeld inzicht gekregen in het eigen energie- en brandstofverbruik en bijbehorende CO2 emissies. Door wetgeving of met behulp van instrumenten om duurzaam te ondernemen zoals de CO2 Prestatieladder of MVO Prestatieladder. De specialisten van Zienergie kunnen ook u helpen bij verduurzaming van uw organisatie binnen de food sector.